5 tehermentesítő tipp anyáknak

Az, hogy mennyire érezzük magunkat leterheltnek nagyon sok tényezőtől függ. Anyaként ezek a tényezők sokszor a gyerekek számának megfelelően hatványozódnak. Én a harmadik gyerekem születése után vettem észre, hogy egy gyerekkel délután négyre, kettővel dél körül, hárommal pedig már reggel kilenckor vagyok olyan fáradt, mint anno, a gyerek előtt este nyolc órakor voltam. Hogyan lehet mégis naponta többször újraenergetizálódni, rugalmasan és mégis következetesen kezelni a sokszor teljesen váratlan helyzeteket és a saját rekreációnkat és fejlődésünket is biztosítani akár szakmailag, akár önismeretben? (Amellett, hogy a gyerekek sokszor valóban a legjobb trénerek – a maguk módján). Ehhez gyűjtöttünk össze néhány KimeNŐ tippet:

1. Ne az időjárástól függjön a hangulatunk! Tehát, mi határozzuk meg, hogyan élünk meg helyzeteket. Egy nehézség PROBLÉMA vagy FELADAT számunkra? Ha már az időjárásnál tartunk: a reggeli öltözködést például mostmár nagyon nehezen éltem meg, hiszen áprilisban is harisnyás, télikabátos, sapkás idő van. Aztán úgy döntöttem, nem fogom minden reggel idegeskedéssel kezdeni a napom, és inkább 10 perccel hamarabb kezdjük az indulás előtti öltözködést, így nem érezzük minden nap azt a nyomást, amit a sok ruha felvétele és a reggeli idő szűkössége okoz.

2. Vállaljunk reálisat – és fogalmazzuk meg közösen, hogy nekünk mi a reális! Sok nő egy belső ideális anya-képet dédelget magában, ami sokszor gyerekkori elvárásokból, vagy tőlünk független társadalmi elvárásokból is származik. Mentesítsük magunkat ezek alól! Mi az, amire neked, a gyerekednek, családodnak reálisan szükségetek van? Tényleg kell minden este meleg vacsorát főzni, ha az iskolában, óvodában és munkahelyén mindenki eszik meleget ebédre? Inkább főzz hétvégén és hétköznap akkor, amikor kedvetek tartja. Nagyon sok egészséges és nem feltétlenül hosszú főzést igénylő megoldást lehet találni a kreatív szendvicskrémeken keresztül a zöldség, gyümölcs salátákig. És a főzés csak egy példa. Az életünk bármelyik területe tehermentesíthető pusztán azzal, hogy megbeszéljük, tudatosítjuk, hogy milyen reális igényeink vannak és a túlzott, irreális elvárásokat elengedjük!

3. Öröm-kötelezettség arány megtartása szigorúan kötelező! Akár pénzügyi, akár időkezelési tudatosság fejlesztéséről szó, mindenhol elhangzik: a tudatosság nem azt jelenti, hogy a kötelező és szükségszerű kerül előre, és az élményt, örömöt nyújtó dolgokat pedig a sor végére tesszük. Sokszor látjuk, hogy az anyák a saját idejüket, igényeiket teszik leghátulra a családi igénylistán. Egy mozi gyakran esik áldozatul a különóra befizetésnek, egy gyerekcipő ára sem fér bele, hogy elmenjenek egy masszőrhöz és végre kimasszíroztassák a csomót a hátukból. A gondoskodás és a következetesség ne a saját rovásunkra valósuljon meg. Hogyan lehet folyamatosan adni, ha kimerülünk? Tehermentesíts azzal, hogy mindig megengedsz magadnak egy kis örömöt okozó tevékenységet! Különben miből merítenél energiát? Szép időben egy parkban ülj le és élvezd a csendet, hallgass egy kis zenét, vagy olvass egy pár oldalt, rendszerezd – egyáltalán élvezd hogy meghallod – a gondolataidat! Ez már önmagában öröm:-)

4. Kooperáció az erőforrások megsokszorozására! Legyen szó a családtagokról, nagyszülőkről, barátokról. Érdemes kooperálni és közösen megoldani a látszólag rád háruló feladatokat. Első lépéseként közösen gondoljátok át, milyen teendők vannak. Ekkor már kiderül, hogy ezzel kapcsolatban sem egységes a tudás a családon belül. Aztán az adott élethelyzeteteknek megfelelően (szülés előtti helyzet, vagy ha éppen GYED-ről térsz vissza munkába, stb) gondoljátok át: ki milyen teendőt vállal, milyen rendszerességgel és a “nemszeretem” teendőket hogyan tudjátok arányosan elosztani. Hasznos ezt a közös gondolkodást egy nyugodt estére ütemezni, különben ha már az aktuális kritikus helyzetben kezelitek, sorozatos tűzoltás lesz belőle. Talán mindenki nyugodtabb akkor, ha tudja, mikor kire számíthat, és mikor mit ütemezhet be a saját teendői közül.

5.Gondold át, hol tartasz most és merre szeretnél menni! Ahhoz, hogy átlássuk mennyire jó nekünk és a környezetünknek, amit csinálunk, milyen irányba haladunk és milyen célokat szeretnénk elérni az életünkben érdemes néha megállni és rendszerezni, értékelni hol tartunk. Sokszor a stresszt éppen a letisztázatlanság, a sodródás okozza. Amikor belül rend van és tisztában vagyunk azzal milyen feladatot miért vállalunk, már sokkal könnyebb mozgósítani erőforrásainkat.Adjunk lehetőséget magunknak arra, hogy letisztázzunk, rendszerezzünk, feltöltődjünk és fejlődjünk.

Kánya Kinga